Direktlänk till inlägg 5 juni 2014

Du är impulsiv.. Samt fasaden..

Av Beatrice - 5 juni 2014 21:10

  • Du är impulsiv. Det kommer till uttryck exempelvis genom missbruk av sex, alkohol, droger eller mat, vårdslöshet i trafiken eller slösaktighet med pengar.

Halleluja sister! Impulsiv är mitt mellannamn! Jag missbrukar dock inte sex, droger eller alkohol.

Jag kan ha aningens problem med de tre sistnämnda. När jag inte mår bra så är det maten som får skiten för det.

Jag tillåter inte mig själva att äta, eller jag och jag..

Det är äckliga tankar som fladdrar runt i huvudet som säger att jag inte får äta maten.

Berättar för mig hur vidrig jag är om jag äter mat och hur alla andra kommer att se på mig.

Som den fläskpadda jag är..

Samtidigt så har jag ett mående som inte är att leka med. Jag mår dåligt, har ångest och det känns som att jag inte gjort annat än att just ätit.

Jag går alltså inte hungrig under de här perioderna, trots det minimala intaget av mat.

Viktigt också att poängtera känner jag!

Känner jag mig inte hungrig så äter jag inte, summa kardemumma. 

 

Att jag är vårdslös i trafiken är det ju inte jag som har sett utan det är Rickard som har upplyst mig om det.

Jag kör för fort, bromsar för hastigt, kör för nära, krockar nästan, svänger för fort.. Ja, ni kanske förstår? 

Men det krävs väl ingen borderline för det? 

I så fall skulle ju alla invånare i Stockholm ha borderline? Lite konstigt symptom kanske, men jag fattar poängen..

Så ja.. Jag är vårdslös i trafiken..

 

Pengar, slösa pengar..

Det är jag bra på, ett försök till att köpa sig ett lugn eller en kick.

Funkar aldrig, har inte gjort hittills.. Men kanske nästa gång? Vem försöker jag egentligen att lura?

Det har aldrig fungerat för någon!

Jag har ett stort problem med dom här "kickarna".

 

Om jag får välja glad, arg eller "tomheten" så väljer jag hellre att kicka mig emot glädje eller ilska. Ni kommer att läsa mer om det sen. Det finns nämligen en punkt som är just om den där tomheten. 

 

Mycket med pengarna har att göra med en fasad som jag har målat upp. En bild av hur man ska vara, och den ska man följa.

 

För alla mina vänner har jag dragit ett exempel.. (nu är det här ett väääääldigt överdrivet exempel, men tar det just för att det är tabu).

Säg att du och dina närmsta vänner sitter tillsammans och pratar om allt möjligt, ni kommer in på sex och någon i kompisskaran kläcker frågan "hur många av er har haft analsex?". De allra flesta kommer att säga att de inte haft det, även om det är lögn. Jag hör att ingen har haft det och adderar det till min fasad.

 


Min verklighet om hur man ska vara. Nu är det kanske ett konstigt exempel jag vet det, och jag förväntar mig inte här heller att ni ska förstå. Men för mig blir det en verklighet. Nu är det inte bara kring sex jag har varit så utan hela jag har varit en fasad. En uppbyggnad för att skydda den lilla på insidan.

Låtsas som att allt är okej så frågar ingen.. Undra hur många ggr man har tänkt det mantrat i huvudet. 

Bara en till sak, en sån där löjlig grej..

Om någon på fb eller nånting har fått blommor "bara för att", så förstår inte jag varför jag inte kan få blommor "bara för att".. Egentligen så kan det handla om att killen ifråga kanske har varit taskig eller något liknande. 

Men sånt ser inte jag, jag litar blint på vad alla människor skriver eller säger, gör det till min verkligen (min fasad) och tycker att jag ska få samma sak, och förväntar mig nästan det.

Konstigt.

Samma sak är det när det gäller pengar, det hör till fasaden.

Man ska ha pengar till ALLT! 

Man ska äta ute, resa, köpa kläder, hansla saker, spara, betala räkningar, handla mat, må bra, ha "fickpengar".. Herrejisses vad dessa pengar fasiken bara ska räcka!! 

Därför har jag slösat, fasaden.. Ingen ska veta att jag har dåligt med pengar.

Även fast alla har det ibland, men jag kan inte acceptera att andra ska veta det! 

 

Jag är impulsiv i det mesta som jag gör, jag har knappt tålamod och det skulle ha hänt igår helst!

Jag ser inga hinder med nästan nånting..

Om jag väldigt impulsivt kommer på någonting och ingen annan (Rickard) vill det just då, vad tror ni hände? Just det! Då kom den där ilskan igen. Egentligen så är det ju helt sjukt! Jag blir arg över att han inte vill göra någonting, t.ex gå på bio med 30 min varsel. Jag blir arg! 

Förstår ni nu också att även jag finner mig själv förvirrande många gånger.

Men jag rår inte på mig själv, kan inte kontrollera och vet inte hur man ska reagera. 

 

Dock är fasaden någonting som är vääääldigt mycket på nedgång. Den finns knappt längre. Jag kan säga ärligt, till er alla som läser att jag inte har mycket pengar kvar den här månaden.

Knappt nånting faktiskt, maten kan bli ett problem senare.. 

Och vet ni, det gör mig ingenting att jag inte kan ta det där fikat, köpa den där klänningen eller nåt, för vet ni?

Jag mår bättre av att säga "Nej, jag kan inte. Jag har inte råd"

Än att ha den där vidriga ångesten när jag har gjort av med pengar fastän att jag egentligen inte har kunnat.

Jag hatar fasaden, den vidriga fasaden!

Bort med fasaden, nu är det ärlighet och "nakenhet" som gäller!

Inga falska visioner av att jag har obegränsat med pengar, inte att jag ska vara som alla andra och rätta mig. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Beatrice - 7 juli 2014 21:39

Dina känslor kan svänga kraftigt och snabbt. Du kan reagera med väldigt starka känslor på det som händer dig. Känslorna kan gå mot leda och tomhet, nedstämdhet och ångest eller skräck-artat stegras mot katastrof och övergivenhet. Du har en tendens ...

Av Beatrice - 7 juli 2014 21:33

Tyvärr så är det såhär jag fungerar.. Jag tycker i början att nånting är jättejätteroligt, efter en stund så lägger det sig, för att till sist inte finnas alls. Men jag har tänkt på bloggen, inte gjort ett inlägg. Tänkt lite till, och inte gjort ...

Av Beatrice - 7 juni 2014 08:55


Så var den här igen.. Jobbhelgen.. Men det gör inte så mkt faktiskt, sen att det är storhelg med pingst gör ju inte saken sämre! ;) En vän till mig la ut en text på sin instagram som jag bara blev tvungen att dela med mig av till er. Det är nånt...

Av Beatrice - 5 juni 2014 20:49

Din känsla för vem du är och vilka värderingar, mål och planer du har kan svänga kraftigt. Det här är också en punkt jag kan känna igen mig ganska mycket i. Jag skulle aldrig kunna bli politiker iaf, för jag skulle hinna ändra mig så många ggr. ...

Av Beatrice - 5 juni 2014 17:51

Hur du beter dig, känner dig och förhåller dig till andra kan svänga kraftigt fram och tillbaka. Du pendlar mellan intensiv beundran och nedvärdering av andra människor, framför allt i nära relationer. Andra kan uppleva dig som ombytlig och opålitl...

Presentation


Välkommen till mig! Jag är en tjej, 24 år som bor i Sundsvall. I november 2013 blev jag diagnostiserad med emotionell instabil personlighetsstörning, i folkmun kallad Borderline. Bloggen kommer bli min ventilation, min hjälp, mina minnen och även min fram

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards